Det har nu gått en tid sedan Ystad Sweden JazzFestival gick av stapeln. Jag har tidigare skrivit om hyllningen till Esbjörn Svensson med E.S.T. 30 men det var så mycket mer dessa fyra sommardagar. Allt från blivande till rutinerade stjärnor levererade till hundra procent. Så även arrangörer och inte minst de fantastiska volontärerna.
Det var cirka 120 volontärer som syntes överallt i staden och vid och bakom scenerna. De servade besökarna och inte minst artisterna och gjorde festivalen till ett minne man sent kommer att glömma. (Läs även omr Rickard Ozols som servade Billy Cobhams trummor på festivalen )
Festivalens konstnärlige ledare Jan Lundgren ser tillbaka på en härlig festival.– Det var fantastiskt både konstnärligt och publikt med sammantaget med 9000 besökare. Vi fick även en ny fin upplevelse med vår heldag på Charlottenlund sista dagen. Det är otroligt fint därute, säger Jan Lundgren.
Årets festival, som ägde rum den 31 juli till den 4 augusti, var den 15:e i ordningen och Jan Lundgren, har som en av grundarna varit med från början. Det finns dock en sak som överraskar honom år från år.– Det kanske inte är direkt överraskade men jag imponeras över hur alla artister verkligen presterar på topp när dom kommer hit.
Planerna inför nästa års festival är redan igång.Och boka redan nu in den 30 juli till och med den 2 augusti 2025. Då är det dags för den 16:e jazzfestivalen i Ystad.
Nedan följer ett stort antal bilder tagna av mig samt av festivalens egna fotografer på årets festival.
Festivalen inleddes med en hyllning till Putte Wickman som skulle fyllt 100 år i år. Ett annat jubileum är att Viktoria Tolstoy firar 30 år som jazzsångerska. På scen förutom Viktoria: Ken Peplowski på klarinett och sax, Klas Lundquist på klarinett och sax, Claes Crona på piano, Mattias Svensson på bas samt Rasmus Kihlberg bakom trummorna. Foto: Anna Rylander
Festivalen inleddes med en Yazzparad under ledning av Familjen Carling med Gunhild i spetsen.
För det sista numret på första dagen stod Alba Armengou som spelade i Klosterkyrkan. Med gitarren såg vi Vicente Lopéz. Men vem som spelade slagverk har jag inte klart för mig. Foto: Markus Fagersten
Sylvia Vrethammar som i över 50 år bjudit på allt från brasilianska toner till schlager och inte minst jazz uppträdde på Ystad Saltsjöbad. Bakom sig på scen hade hon Leo Lindberg vid pianot, Max Schultz på gitarr, Niklas Fernqvist på bas och Jonas Bäckman på trummor. Foto: Markus Fagersten
Fredagen inleddes med Trio Circle med Hans Backenroth på bas, Magnus Dölerud på saxofon och Oscar Hohansson Werre bakom trummorna. Foto: Harri Paavolainen
Som vanlig var det unga musiker på scenen på mysiga Hos Morten Café under samlingsnamnet Next Generation Jazz. Ett mycket fint initiativ av festivalen. Här är det Bondesson Trio med Elias Bondesson på piano, Adam Ladd på bas och Jakob Östberg på trummor.
Om den fantasiskta spelningen med E.S.T. 30 har jag skrivit i en tidigare artikel. Foto: Harri Paavolainen
Andy Sheppard Trio var en av festivalens stora överraskningar för mig. Stämningsfullt och oerhört vackert var det i S:ta Maria Kyrka. Förutom Andy Sheppard på sax så spelade Rita Marcotulli piano och Michel Benita bas.
Sent på fredagsskvällen bjöd Jan Lundgren och Yamadu Costa på Inner Spirits på Ystad teater. Foto: Harri Paavolainen.
I klosterkyrkan kunde man på lördagsförmiddagen lyssna till Blue Light Jazzband som bjöd på en stödkonsert till förmån för Rädda Barnen och dess arbete i Ukraina. I bandet: Tore Gilsén på flugelhorn och trombon, Anna Hedar på sax, Björn Ekman på gitarr, Håkan Skytte på kontrabas och Martin Westerström på trummor. Foto: Markus Fagersten
Jazz och viol har jag tidigare nästan uteslutande kopplat ihop med Jean Luc Ponty. Men fnu har jag en ny favorit. Johannes Dickenbauer från Österrike. I ans J.D. Hive, som lirade på Saltsjöbaden spelar även Sebastian Schneider på piano, Andreas Waelti på bas och Andreas Dés på trummor. Här blandades jazz med humoristiskt mellansnack.
The Bee’s Knees bjöd på tradjazz på Hos Morten. Maj Kristin karlsson på sång, Fabian Eliasson och Sami Pilefors på trumpet, Charlie Sandström på sax, Ellia Tellstöm på gitarr och banjo, Hans Jörgen Holtet på piano, Martin Lundin på bas och Olof Nylén på trummor. (Några saknas på bilden)
Sarah McKenzie var också en kul överraskning. Jag hade hört henne något litet tidigare men detta var en kalasspelning. Spelglädjen kändes upp på balkongerna på Ystad teater. Hon spelade tillsammans med Ulf Wakenius på gitarr, Pierre Boussaguet på bas samt Sebastiaan de Kron på trummor.
Duo Siqueira Lima med Fernando de Lima och Cecilia Sigueira vid gitarrerna var en av höjdpunkterna på festivalen. Alldeles lysande gitarrspel visades upp.
Festivalens höjdpunkt för mig var Billy Cobham. Han var en av de som fick mig att börja lysssna på jazz i slutet av 1970-talet, Mahavishnu Orchestra, Miles Davis och inte minst hans egna plattor snurrade ofta på skivtallriken. Ett flertal av dessa låtar fick vi höra på Ystad teater. Detta var en spelning som får betyg 10+++. Inte minst beroende på de han hade med sig på scenen. Absolut toppklass. Gary Husband på keyboards, Rocco Zifarelli på gitarr, Michael Mondesir på bas och inte minst den oerhört spännande Marco Lobo på percussion.
Såväl på fredagen som lördagen bjöds det på jazz för de yngsta under rubriken Yazzkids. Vid mikrofonen: Anna Pauline.
Festivalen avslutades på söndagen med ett helt gäng spelningar. En av dessa var en hyllning till Duke Ellington med bland anant Jan Lundgren och Tommy Körberg. Foto: Harri Paavolainen
Jan Lundgren är mer än nöjd med årets festival. Nu börjar planeringen av Ystad Sweden JazzFestival 2025.