Visjazz med humor

Av Kary Persson
januari 28, 2025

2022 släppte Dina Grundberg sin debutplatta ”Jag ljuger mest om allt”. Skivan blev hyllad både i Sverige och i utlandet trots att hennes texter är på svenska. Och den 7 februari är det dags för ett nytt skivsläpp, ”Otäckt Överkänslig”. Precis som på första plattan är texterna på svenska.

Musiken i sig är klassisk svensk visjazz med lite lagom sväng. Det som sticker ut är hennes texter. Det är kul att lyssna på vad Dina Grundberg har att berätta. Hon sjunger om förhållande, ekonomi, svartsjuka och annat vardagligt och hon gör det med humor, ibland start sådan. Detta gör hon med en behaglig stämma, uppbackad av ett skönt gäng.
– Va kul att du gillar texterna. Det är både glädje och mörker, lite punkigt. Allt är självupplevt på ett sätt. Jag hämtar från flera händelser. och annat har jag fått inspiration av från kompisar. Dom som vet dom vet. Jag behåller dock detaljerna för mig själv, säger Dina och skrattar.

Bandet
Felicia Roos spelar saxofon, Hannes Falk Junestav lirar trombon, vid pianot sitter David Stener, Jakob Ulmestrand spelar kontrabas och vid trummorna sitter Filip Öhman.
På skivan är även Linnea Jonsson (trumpet) Maja Sundell (säng) och Sebestian Petersson (trombon) med på ett par låtar.

Första låten ”Hemligheter” som släpptes som singel den 27 december sätter tonen för skivan, på vilken hon har tagit ut svängarna med större arrangemang och fler musiker. Samarbetet med ensemblen har resulterat i en musikalisk resa där allt från tango, jazzvals och swing får plats. Men framförallt präglas musiken av den vistradition som Grundberg själv är uppvuxen med. Med influenser som Barbro Högberg, Beppe Wolgers, Olle Adolphson och Monica Zetterlund vilar de egenkomponerade låtarna på ett tidlöst svensk låtskrivararv men med ett tilltal som är helt eget.

Dina Grundberg beskriver själv albumet som ett musikaliskt landskap där revy möter jazzpoesi och där tristess, trams och djupaste allvar får ta plats tillsammans. Och visst har hon rätt, det här är en kul platta att lyssna på. Gällande musiken så får man storbandsvibbar trots att det inte är någon stor blåssektion.
– Det stämmer. Två av de som är med på skivan är med i Bohusläns Big Band. Och jag vill göra en skiva med större sättning, ännu mer blås, i framtiden. Det är en vision, avslöjar Dina Grundberg.

Inspirationen kommer från egna erfarenheter och det är just musiken som ekar bakåt i kombination med moderna teman i texterna som gör Grundbergs musik egen, och intressant. Låtarna behandlar både tinderdejter och nutida kulturpolitik, som i raderna: ”Du säger att jazzen är död, så ge stöd, för jag kan faktiskt inget annat”.

Internationella kritiker har jämfört hennes röst med så skilda namn som Ella Fitzgerald och Akiko Yano, men konstaterar samtidigt att hon är svår att placera i ett fack. Det brittiska magasinet FATEA konstaterar;
– There is no one to really compare Grundberg to. As such this debut album stands on its own merits and with the music being perfectly good Post-Bop the issue of language remains the only thing to get past. Either way she is a strong singer with a bright future.

Jag har dock inga problem att placera Dina Grundberg. Det beror på att jag är uppväxt med en typ av svensk visjazz som det svänger om. Och Dinas nya platta är MYCKET svenskt. Och kul!

Den 7 februari släpps alltså ”Otäckt Överkänslig”. Gillar du mysig, mjuk och svängig jazz med humor så är denna platta given. Extra glädjande är att den släpps på både CD och vinyl.

Är du i Göteborg den 8 februari så tycker jag att du ska gå på releasgiget på Valand. Fler konserter hittar du på hennes hemsida.

Foto här samt i toppen: Kristin Lidell