I torsdags lyckades Jazz i Helsingborg, med hjälp av nätverket Knutpunkt och Musik i Syd, få två riktiga tolvtaggare till Dunkers kulturhus i Helsingborg- den svenske kontrabasisten Lars Danielsson och den polske pianisten Leszek Mozdzer.
Konserten började lite överraskande. In kom Leszek i kostym, men barfota… Det har jag inte varit med om förut på en jazzkonsert. Han satte sig direkt vid flygeln och körde igång. Duon inledde med Praying och lugna Fellow. Båda av Lars från plattan Pasodoble. Fellow slutade med ett dovt dån som sakta tonade ut.
“Jag längtar alltid efter att få spela med Leszek. Jag är som en liten pojke inför julafton. Så är det idag också”, berättade Lars innan de spelade nästa låt som gick i ett mycket hetsigare tempo. Lars grimaserade med hela ansiktet medan han spelade pizzicato på kontrabasens strängar. Av Leszek såg man bara den långa hårmanen och ibland näsan som stack fram.
När de kom till Leszeks komposition Incognito plockade Lars fram stråken. Att de båda musikerna har en utbildning i klassisk musik hördes tydligt hela kvällen. Lars började i unga år som celloelev på konservatoriet i Göteborg. Det var när han såg en konsert med Nils-Henning Ørsted Pedersen som han blev så fascinerad att han övergick till kontrabas och jazz. Leszek började spela piano i femårsåldern och studerade på Andrzej Artykiewicz Musikakademi i Gdansk. Han har gjort nyskapande tolkningar av Chopins musik. Jazzen gav han sig in i vid 18 års ålder.
Kvällens första set slutade med “Africa” från Lars platta Liberetto II. Leszek försökte förklara att musiken bygger på bara tre ackord, där första ackordet är “Preparing the problem”, andra är “The problem” och tredje “Solving the problem”.
Lars Danielssons musik är ofta harmonisk, melodisk, rentav romantisk. Influenser från folkmusik och musik från andra kulturer blandas in. Att lägga sig i soffan hemma och lyssna är som att flyta i en stilla bäck som rinner genom underbar natur där allt är så vackert, vackert.
Ska jag fortsätta med det bildspråket så var Leszeks kompositioner i torsdags som ett större vattendrag, där vattnet ibland flöt fram lugnt och ibland piskade och skummade för att sedan åter lugna ner sig.
Och så kom då andra låten under andra set, det mestadels atonala avantgardestycket Eja Mitt Hjärta/Follow My Backlights. “Fasten Your Seatbelts!”, uppmanade Leszek innan de satte igång Lars på cello. Det blev rena forsränningen! Ibland stod Leszek upp och spelade. Han lade notblad och alla möjliga andra saker över strängarna i flygeln. Det gav ett frasande, skorrande vibrato. Lars övergick till kontrabas. Det blev tempo furioso. Den hänförda publiken bröt ut i en lång applåd och busvisslingar. Nedan kan ni lyssna på Fasten Your Seatbelts, som min kollega Kary filmade.
När allt var över var det två trötta musiker som lämnade scenen, för innan konserten hade de kört igenom hela programmet under soundchecken. Normalt sett brukar en soundcheck ta en timme eller lite mer. Så när publiken fortsatte applådera sade Leszek lite skämtsamt: You are a problematic audience. It’s like when your boss says after a days work “I think you work really good, so I’d like you to stay longer…”
Leszek Mozdzer och Lars Danielsson har samarbetat länge. 2007 gav de ut den tidigare nämnda skivan Pasodoble på tyska skivbolaget ACT Music. Den fick lysande recensioner.
De följde upp med skivan Tarantella 2009. Även den hyllades. 2021 gav de ut plattan Just Ignore It. Och de har nog gjort mer än så tillsammans.
Lars Danielsson har en massa andra skivsläpp i sitt CV. 1985, 27 år gammal, bildade han en kvartett med den amerikanske saxofonisten Dave Liebman, svenske pianisten Bobo Stenson och norske trummisen Jon Christensen. De gav ut fyra plattor och sex till med gästartister. Det var de 20 åren med kvartetten som gjorde Lars vida känd och han vann också priser.
2004 övergick han till att ge ut skivor på ACT Music, bland annat Liberettosviten 2012-2017, tillsammans med bland annat E.S.T-trummisen Magnus Öström. Där blandades jazz med klassisk musik, folkmusik och lite pop. Mitt under pandemin, 2021, gav ACT ut hans spännande skiva Cloudland. Hans senaste verk heter Symphonized som kom ut förra året.
Den är inspelad med Göteborgs symfoniska orkester. Även den utgiven av ACT.
Torsdagens konsert drog en stor publik. Vi var cirka 230 personer i bänkraderna. Helsingborgarna var i minoritet. Flertalet biljetter var bokade av människor från andra kommuner. Det talades en hel del polska i pausen och efter konserten, när musikerna signerade skivor för glatta livet.
Text: Christer Åkerlundh
Foto och film: Kary Persson