Stilla men eftertänksamt med Sara Aldén

Av Kary Persson
april 14, 2024

Har du inte hört namnet Sara Aldén förr? Då ska du komma ihåg var du läste det först. För du kommer att läsa det fler gånger i framtiden. Tidigare har hon även släppt en EP – A Room of One´s Own och den 22 mars släppte hon sin första fullängdsplatta – There is no Future – på Naxos/Prophone. Och mer kommer.
– Det är den andra plattan i en trilogi, säger Sara när Jazzporten når henne på telefonen.

Precis som EP så blandar hon eget material med jazzstandards i egen tolkning. Det som framför allt utmärker Sara är den stillhet och sedan eftertanke som de flesta låtarna ger lyssnaren. Det är avskalat och vackert. Men så klart finns det undantag. Hennes tolkning av Misty på den nya skivan är det allt annat än stilla.

Man märker klart att det finns en anledning till låtvalet på skivan. Det känns att Sara är en musiker som tänker. Och agerar. När vi talas vid så pratar hon om patriarkat och maktbalans. Kulturpolitik. Moral och etik. Genusvetenskap och jazz. Det senare är något som hon just nu studerar på Göteborgs Universitet där hon bland annat forskar och utforskat jazzens genusrelaterade ojämlikheter och erfarenheter.
– Det stämmer jag gillar att engagera mig. Jag är exempelvis ordförande i den ideella föreningen Impra vars huvudsakliga syfte är att stödja och främja musiker som identifierar sig som kvinnor, transpersoner och icke-binära som är aktiva inom jazz och improvisationsmusik.

Men lika energisk som hon är i samtalet, lika avskalad och pricksäker är hon på den nya skivan. Hennes medmusikanter August Björn på piano och tramporgel samt Daniel Andersson på kontrabas lyfter hennes fantastiska sångröst, ibland smekande vacker och ibland bestämd och direkt. Det här är en debutplatta som borde finnas på alla jazzälskares skivhylla.

Sara är uppväxt mellan Sala och Avesta och hon kom in i jazzen i tidig ålder.
– Jag började sjunga i kulturskolan när jag var 8 år och när jag var 11 så tyckte en sångpedagog att jag skulle sjunga jazz. Och så blev det. Det är tjo i jazzen. Mestadels sjöng jag med storband. När jag sedan var 23 och hade gjort lumpen så blev det ”folkis” och sedan musikhögskolan i Göteborg, berättar hon.

Och det är där hon bor och utgår från idag. Och det är där som hon har sin releasefest för den nya skivan.
– Det stämmer. Vi spelar på Skeppet i Göteborg på onsdag den 17 april. Men vi lirar även på Stallet i Stockholm den 22 april.

Såklart kan du lyssna på Saras musik på de olika plattformarna på nätet men som vanligt så tycker jag att du ska visa ditt stöd genom att köpa hennes skiva. Det är en skiva som är väl värd sin peng och som hör hemma i skivhyllan.

Här bokar du biljetter till spelningarna.

Göteborg

Stockholm

Foto: Stina Aldén.