Skönt groove i Landskrona

Av Christer Åkerlundh
september 20, 2025

Gillar man jazz kan man knappast missa trummisen Zoltan Csörsz. Han är en av de mest respekterade trummisarna i Sverige. Hans namn dyker upp på alla möjliga scener och i olika band.

I onsdags spelade han på Landskrona teaters matscen. Den här gången med tre danska toppmusiker – vänner till honom – så kvällen hette “Zoltan With Friends”. Vännerna var Søren Baun på keyboards och sång, Pelle von Bülow på gitarr och Morten Ankarfeldt på bas.

De har spelat ihop förut, men det här var första gången i Sverige.

Vi tar väl en presentation först innan jag berättar om själva konserten.

Zoltan Csörsz är född och uppvuxen i Ungern och började intressera sig för trummor i väldigt unga år. Endast fem år gammal kompade han olika artister som låg på föräldrarnas skivtallrik.
När han var nio år vann han en talangtävling och fick spela tillsammans med en berömd ungersk jazzpianist – Szakcsi Lakatos Béla.

Ganska snart blev jazz hans favoritgenre, men han var lika bekväm med att spela till rock och funk. Karriären tog fart och han fick spela med otaliga stora namn, exempelvis Quincy Jones och Randy Brecker. Han har varit med i många olika band, bland annat Jan Lundgren Trio och de progressiva rockbanden The Flower Kings och Lifesigns och har medverkat på minst 20 skivor.

Zoltan Csörsz

Søren Baun är uppvuxen i ett hem med musicerande föräldrar i Köpenhamn (mamman är saxofonist), började ta pianolektioner vid nio års ålder och studerade senare vid Rytmisk Musikkonservatorium. Sedan dess har han spelat på många olika scener, bland annat i New York och gjort sig ett namn som en fenomenal jazz- och soulpianist.

2024 släppte han soloalbumet “Beginnings” som är en blandning av jazz, soul, pop, funk, R&B och brasiliansk musik. Acoustic Lounge, där han är bandledare, har haft över tre miljoner streams på Spotify och i tio år turnerade han med vokaljazzensemblen Touché.

Pelle von Bülow kommer från en jazzfamilj. Han är tredje generationen. Hans talang, där han lirar hemtamt i många olika stilar, har belönats med två priser i Danmark. Han har uppträtt med DR Big Band som en del av projektet “Next Gen In Jazz” och har spelat med bland annat Bernt Rosengren, Rodney Green och Jesper Thilo.

Pelle von Bülow

Morten Ankarfeldt har gedigen erfarenhet som basist. 25 år närmare bestämt. Han är en mycket uppskattad sideman och har turnerat i tre världsdelar – (kanske fler än så. Jag har inte järnkoll på det). Han har ett omfattande soloprojekt med den brasilianske gitarristen Caio Marcio Santos, som hittills resulterat i fyra album.

Morten Ankarfeldt och Søren Baun

Så till landskronakvällen.
“Hittar man EN musiker som man gillar att spela med är man lycklig. Jag har TRE! Dessutom är en mentor till mig här ikväll”, inledde Zoltan med att säga och visade med handen bort mot där Pinge Persson satt.

Inom parentes kan jag nämna att Pinge är med och startar upp Soultime igen – de populära soulkvällarna i Landskrona som lades ner under pandemin.

Efter några korta ord av Søren Baun körde gänget igång. Det blev en kväll med i huvudsak Sørens egna kompositioner. Souljazz, med Zoltans känsliga och lyhörda trumspel, och lite brasilianska låtar och funkigare rytmer.

Känslosamma Ordinary Day, som är en hyllning till världen, till att finnas till, följdes av The Sound, där Søren visade vilken fenomenal sångare han är. Från falsettsång till lite djupare toner, hela tiden med en hundraprocentig närvaro och känsla.

När Søren presenterade sina låtar berättade han om deras tillkomst, till exempel att han skrev Flying när han började yoga, långt innan yoga blev så inne. Ofta skojade han med oss i publiken, som när han presenterade en Lennonsång: “Nu tar vi en låt av en av mina inspirationskällor. Känner ni till Beatles?”

Första set avslutades med ännu en Beatleslåt – I Wanna Be Your Man. En funkig version. Søren har gett ut en skiva med egna jazztolkningar av Beatles. “Baun On Beatles. Live At The Village” heter den och kom ut 2019.

Andra set inleddes med en brasiliansk låt som Søren skrev när det blev lockdown under pandemin. Jag missade tyvärr vad den heter. Søren förberedde oss alla på att det skulle bli en komplicerad rytm och visade den med en cowbell. “Gör så här: Köp min skiva där borta vid merchandisebordet, gå sedan hem och öva, så kan ni rytmen till nästa konsert”.

En Elvislåt hann bandet också med – Can’t Help Falling In Love With You – innan de applåderades in till två extranummer.

Det blev totalt 14 nummer under konserten. Kvällen hade visserligen rubriken “Zoltan With Friends”, men alla utom Zoltan fick solon. Det fick en i publiken att ropa “solo!” till Zoltan, när bandet klev av scenen.

När sista applåden ebbat ut konstaterade Zoltan att det hade varit en lyckad kväll:
– Publiken var glad och uppskattade musiken. Det är vad jag önskade mig. Jag ville att publiken skulle få höra bandet och förstå hur det känns för mig varje gång jag spelar med dem.

Du behärskar ju så många genrer. Vad betyder jazzen för dig i jämförelse med andra musikstilar? – Jazzen har alltid varit nära mitt hjärta, men även pop, rock, funk, R&B. All musik som är viktig. Jag tar in en bra poplåt lika mycket som en jazzlåt.

I höst ska Zoltan ut på turné med Hawk On Flight. De ska bland annat spela i Malmö den 12 oktober på gamla Folk & Rock på Lilla Torg. Søren Baun och hans band fortsätter till en spelning i Kairo.

Text, foto, film: CHRISTER ÅKERLUNDH