Sanna Ruohoniemi – Från dagbok till scen

Av Kary Persson
mars 9, 2024

– Tyvärr, jag har inte en enda ledig stol.
Det fick krögaren på restaurang Matscenen i Landskrona säga till de som, utan att ha köpt biljett i förväg, kom och ville lyssna till Sanna Ruohoniemi den 6 mars.

Med sin speciella stämma, spröd men ändå med en underliggande kraft, gav hon de som lyckats få en biljett, att njuta och till och med sjunga med i en av låtarna.
– Det var kul att så många kom och att dom gillade vad dom såg och hörde, sa sångerskan efter spelningen.

Även bandet ska ha en stor eloge. Här snackar vi om fantastiska musiker och Fredrik Lindborgs saxofonspel är något utöver det vanliga.

Tidigare i år släppte Sanna Ruohoniemi, bosatt i Stockholm, nya albumet ”Let Everything Happen”, hennes tredje fullängdare. Det är uppföljaren till ”Start from Nothing” som hyllades, bland andra av sajten Europe Jazz Media Chart som ett av de bästa musiksläppen i Europa i november 2018.
Och på Matscenen bjöd hon på låtar från hela sin repertoar. Hon växlade mellan att sjunga på svenska, engelska och finska. Och trots att det finska språket inte är något som gemene man förstår så kunde man inte undgå att en del av texterna var känsliga. Så känsliga att hon vid ett tillfälle inte kunde presentera låten då hon var så tagen.
– Texterna handlar nästan alltid om mig. Jag har skrivit dagbok i hela mitt liv och ur dessa hittar jag många av mina texter. Och ibland handlar de om händelser som kanske inte alltid varit glädjefyllda.

Spelningen i Landskrona var hennes första i södra Sverige.
– Ja, i alla fall söder om Göteborg, säger hon och skrattar.
Det blev dock fler direkt efter giget i Landskrona. Victoriateatern i Malmö gästades dagen efter och sedan väntade Kristianstad och Växjö.

Hennes uttryck är väldigt varierat. Det är allt från det melankoliska via folkmusik till swing och grooviga bebop-toner och tango såklart. För undertecknad som är bekant med den finska tangon, är det självklart att hon kommer från Finland. Sanna Ruohoniemi växte upp i den lilla byn Jalasjärvi i finska Österbotten och det är i den närmaste staden, Seinäjoki, som hon fått tangon i blodet.
– Där arrangeras en tangofestival och där var vi varje år. Tango. Det kan jag, säger hon och får något drömskt i blicken.

I den tidiga ungdomen var det dock varken tango eller jazz som stod i centrum.
– Nej, jag ville bli skådespelare och jag uppmuntrades tidigt av min lärare att utveckla mina kreativa sidor. När jag sedan i tonåren upptäckte jazzen, lämnade jag tankarna på att bli skådespelare. Sedan dess uttrycker jag mig genom musiken.

Först var det dock klassisk musik och fiol som hon hade fokus på. Men så hände något som förändrade allt.
– Min musiklärare på folkhögskolan där jag gick, spelade låten Nature Boy med Nat King Cole för mig. Och då öppnades dörren till jazzen för mig.

Efter folkhögskola och Sibeliusakademin i Helsingfors landade Sanna Ruohoniemi på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Och sedan dess har hon utgått från den svenska huvudstaden.
– Det var faktiskt genom att sjunga Monica Zetterlunds låtar där som jag lärde mig svenska, säger hon.

Vad är det då som hon lyssnar på idag när lurarna åker på?
– Det går i vågor men just nu är det mycket instrumental jazz. The Bad Plus och Esbjörn Svensson Trio lyssnar jag gärna på men även Monica Zetterlund. Framför allt det hon gör med Bill Evans.

Hur som helst. Har du möjlighet att se henne så köp biljett direkt så att du inte riskerar att hamna i samma situation som de som inte fick plats i Landskrona.

På scen:

Sanna Ruohoniemi, sång
Fredrik Lindborg, saxofoner & basklarinett
Daniel Tilling, piano
Lars Ekman, bas
Daniel Olsson, trummor