Nytt jazzhak i Helsingborg

Av Christer Åkerlundh
juni 22, 2026

Helsingborg har fått ett nytt jazzställe. Det är inte var dag det händer. Havslyckan heter den nya restaurangen med livemusik. Bakom satsningen ligger Sabina Söder, som sedan tidigare driver nöjespalatset Bollbrolyckan bakom Helsingborgs stadsbibliotek. Hon berättar att hon tidigt bestämde sig för att hon ville komplettera showverksamheten på Bollbrolyckan med en restaurang vid havet och att stället skulle heta Havslyckan. Hon registrerade därför in namnet innan hon hittade en lokal.

Så fick hon höra att fotbollsproffset Andreas Granqvists krog i Norra hamnen var till salu. Då slog hon till. Fredagen den 1 maj öppnade hon Havslyckan. Där arrangerar hon nu musikquiz, stand-up och så jazzkonserter.
– Vi vill inte satsa alltför mycket på nattlivet, men vi planerar att ha några tropiska aftnar med dj och så. Sedan ska vi ha en julfest med underhållning. I år blir det en magiker och en showartist som står för den underhållningen, berättar hon.

Förra veckan var det premiär för jazzkvällarna. Självklart tog jag mig dit. En sådan händelse vill man ju inte missa om man älskar jazz.

Havslyckan ligger ute på Parapeten i Norra hamnen. Man går över Kvickbron vid Dunkers kulturhus. Till vänster på andra sidan, precis vid brofästet, står en gul amerikansk skolbuss som är en glasskiosk. Granne med bussen ligger Havslyckan. Lätt att ta sig dit med andra ord.

Efter att jag hade ätit en hamburgertallrik kom kvällens musiker: trumpetaren Björn Ingelstam, gitarristen Elias Källvik och kontrabasisten Simon Petersson. Alla tre välkända musiker i framförallt södra Sverige. Björn från Ödåkra och numera bosatt i Paris, Elias och Simon bosatta i Malmö.

Elias Källvik. Foto: Christer Åkerlundh

För kvällen kallade de sig Björn Ingelstam Trio. De bjöd på två set med trumpetaren Chet Bakers låtar. De inledde med My heart Stood Still. Den komponerades av Richard Rogers och finns med på plattan “Chet Baker Sings: It Could Happen to You” som gavs ut 1958.

På Havslyckan stod Björn Ingelstam för sången. Hans mjuka röst passar utmärkt till låtar ur Chets repertoar. Chet själv hade ju en väldigt soft och känslig stämma och jazzstilen kom  att kallas Cool Jazz. Den var en motreaktion mot bebopens frustande, energisprutande berg-och-dalbane-åkande.

Efter inledningsnumret följde Jerome Kerns klassiker Look For the Silver Lining, som Chet spelade in på albumet “Chet Baker Sings” 1954 – hans mest älskade album. Sedan följde den ena juvelen efter den andra: Line For Lyons, But Not For Me, Sunny, Over the Rainbow, med flera.

De tre musikerna gav varandra utrymme för solon och hade roligt åt hur de plötsligt plockade in några toner från helt andra jazzlåtar såsom bara jazzmusiker kan göra. Avslutningen blev som en stor, saftig jordgubbe på gräddtårtan – Chets tolkning av bebopklassikern Ornithology. Jag har aldrig hört Björn Ingelstam spela så. Han lutar sig annars ofta tungt mot swingeran. Full poäng där!

Björn Ingelstam Trio. Foto Christer Åkerlundh

Det var fullsatt på Havslyckan och publiken visade med sina applåder hur mycket de gillade kvällen.
– Jag tror inte att jag kommer köra jazz mer än en gång i månaden. Vi har haft jazz en gång på Bollbrolyckan och nu en gång på Havslyckan. Det är väldigt uppskattat. Jag hoppas att Havslyckan kan bli en jazzklubb. Det är tanken, säger Sabina Söder.

Har du mycket kontakter inom jazzbranschen?
– Nej, jag har mycket kontakter med musiker överlag, men inte just inom jazzgenren. Just nu är det Björn Ingelstam som kommer med förslag och skaffar musiker. Vi kom att prata om min tanke med en jazzklubb och han tyckte det lät roligt och vill få fart på Helsingborg, svarar hon.

Torsdagen den 16 juli är det dags för nästa jazzkväll, då med pianisten Sven Erik Lundeqvist Trio. En kväll han kallar för The Art of Jazz Piano. Det blir ett gig med låtar av Thelonius Monk, McCoy Tyner, Cedar Walton, Jelly Roll Morton, med flera.

Svempa har jag sett live många gånger förut. En grymt bra pianist med en imponerande bredd. Jag tror inte det finns någon jazzgenre han inte klarar av. Så det blir tveklöst en bra kväll.

Text, foto, film:
Christer Åkerlundh