Musik i Syd – En viktig kugge för jazzen i Skåne

Av Kary Persson
juni 25, 2023

Du har säkert sett att Musik i Syd är med och arrangerar massor av jazzfestivaler och spelningar runt om i Skåne. Men det är inte många som vet vad Musik i Syd verkligen är. Klart är att de är en stor bidragande orsak till att jazzen lever och frodas i Skåne. Hade inte Musik i Syd funnits så hade jazzen definitivt varit en utdöende musikform, i alla fall den levande jazzen.

Undertecknad var på ett gig med Bill Stewart Trio fredagen den 16 juni och träffade då Mats Holtne, producent och spindeln i nätet beträffande jazzen i Musik i Syd. Han började med att berätta vad Musik i Syd är.
Det är en regional musikinstitution i Skåne och Kronoberg med syfte att ge människor tillgång till levande musikupplevelser. Vi har ett kulturpolitiskt uppdrag och är del av en aktiv kulturpolitik med målet att göra levande musik tillgänglig även utanför de större städerna. Genom Musik i Syds olika verksamheter förmedlas musik på högsta professionella nivå till vuxna och barn på landsbygden och i tätorten, i skolor, konsertsalar och till vårdboenden, genom stora festivaler men också i de små och intima sammanhangen, säger Mats Holtne.

– Tillsammans med frilansande musiker, de egna ensemblerna och ofta i samarbete med lokala arrangörer, presenterar Musik i Syd årligen drygt 2000 konserter i olika genrer för mer än 300 000 personer. Musik i Syd har även en väl utvecklad digital scen, Musik i Syd Channel, som tillgängliggör och fördjupar upplevelsen.

Musik i Syd fyller på där jazzskugga råder.  
– Vi försöker sprida jazzen över hela regionen även där det inte finns så många aktiva jazzföreningar.  Några jazzföreningar såsom Jazz på Österlen och Jazz i Höör har försvunnit och flera klubbar har det idag kämpigt med att få medlemmar. Men vi finns såklart där och i de större städerna med samarbeten. Vi gör också en hel del samarbeten och stöd till konsertserier och jazzfestivaler under sommaren. Det blir på många olika nivåer men vi vill främja i första hand de arrangörer som engagerar professionella musiker och på så sätt också de frilansande jazzmusikerna

Hur stor del av Musik i Syd är jazzen?
– Det är en ganska liten del. Jag är den enda jazzproducenten. Och inte ens jag har hundra procent inom jazzen. Jag har även andra uppdrag. Jag vet faktiskt inte hur många procent av Musik i Syd lägger på jazzen. Det finns flera producenter för den offentliga delen såsom den klassiska musiken och inom folk- och världsmusiken.

Hur fungerar det praktiskt? Kontaktar arrangörer er eller fixar ni band och letar efter arrangörer?
– Vi jobbar mot arrangörerna. De som arrangerar jazz, typ alla jazzklubbar och även festivaler. Och vi har jobbat i många år så vi har ständig kontakt gällande vad som ska hända till hösten exempelvis.

Om någon har en häftig idé. Kan man då kontakta er?
– Ja det kan man göra. Det är ju inte så att man söker stöd genom att fylla i blanketter eller så. Vi kallar det för samarbete. Detta kan bestå i att man får lite stöd till att vi tillsammans tar fram artister och att jag skriver kontrakt med dom och lägger upp en plan som vi sedan genomför tillsammans.

Hur länge har du haft detta drömjobb?
– I sex år och det blir en hel del jazz. Bara i år är vi involverade i över 100 konserter på något sätt.

Hur många av dessa ser du?
– Inte alla 100 men rätt många blir det. Jag är på alla jazzfestivaler och du vet ju att jag brukar vara på jazzcaféerna i Landskrona. Men om vi tar bort Ystad Jazzfestival, för där är jag hela tiden, så blir det kanske ett 30-tal konserter. Två i månaden kanske.

När intervjun görs så sitter vi i en soffgrupp på Matverkstaden i Malmö. Det är en timme innan Bill Stewart Trio ska lira, ett gig som Mats Holtne fixat.
– Arrangör är jazzklubben Bullret vilka vi är samarbetspartners med och vi brukar hjälpa dom en gång om året när dom gör något större. Dom får en pott pengar och så hörde dom av sig och frågade om vi ville vara med på detta och det tyckte jag var en bra idé. Jag tycker att Bullret är en driftig förening. Dom är av den yngre generationen. Idag kan det vara svårt att få dessa att engagera sig i föreningar. Och jag tycker att det är roligt att Bullret vågar satsa på att ta hit ett amerikanskt band av hög kvalitet.

Vad är det häftigaste du gjort med Musik i Syd?
– Bland det roligaste jag varit med på var under pandemin när vi spelade in och filmade in en solokonsert med Bobo Stenson på Palladium i Malmö. Det var roligt att jobba med. Dels att få lära sig hur det fungerar med att filma, dels att få jobba med Bobo som är en av mina stora idoler. Han är en av våra största jazzmusiker i Sverige. Vi mixade ock klippte allt tillsammans och pratade om musiken. Miriam Aida gjorde intervju. Det var mycket inspirerande.

Mats Holtne poängterar dock att han tänker i ett brett perspektiv.
– Man får ju inte förväxla sin egen smak med vad man egentligen ska hjälpa med. Jag måste ju erbjuda samarbete även om det är en artist som jag personligen inte skulle engagera.

Vem är drömartisten och var skulle konserten vara?
– En av mina stora idoler är Bill Frisell. Det hade varit kul att träffa honom och göra en konsert. Kanske på gitarrfestivalen i Helsingborg?

Hur långt fram ligger du i planeringen.
– Det varierar. Ta gitarrfestivalen i Helsingborg som äger rum i mars nästa år. Den håller vi på att boka redan nu. Gällande Ystad Jazzfestival som äger rum i början av augusti så började den ta form i februari. Det går till så att Jan Lundgren som är artistic director tillsammans med en grupp bestämmer att de vill ha den eller den artisten. Sen får jag kontakta agenturen om det är en stor artist eller så kontaktar jag artisten direkt. Sedan förhandlar vi och skriver kontrakt. Det är ett kul och inspirerande jobb

Spelar du själv?
– Hemma mest. Gitarr. Jag har varit verksam som musiker tidigare med grupper som bland annat  Un-x-pected Pleasure och Mats Holtne Trio och har ett förflutet som lärare och utbildningsledare på Fridhems Folkhögskola. Där var jag i 27 år. Folkhögskolas roll måste vi vara rädda om. Många jazzmusiker, ja musiker över huvud taget, har gått vägen via folkhögskolor. De senaste sex, sju åren har jag dock ägnat mig åt konst istället för gitarrspelandet. Jag har fått äran att hänga ett av mina verk i musikhuset på Fridhem.

Mats Holtne berättar om ett minne från tiden på Fridhem.
– En stor inspiration för mig har varit saxofonisten Dave Liebman som jag haft förmånen att få träffa många gånger. Han spelade med Miles Davis på 70-talet och Elvin Jones innan det. Och han har initierat och drivit jazzkursen ”International Association Schools of Jazz”. När jag jobbade på Fridhem tog vi med oss två elever och åkte till olika platser där kursen hölls. Det blev med åren många träffar runt om i världen. Ensembler med elever från olika länder får spela tillsammans under en veckas tid med Dave Liebman som mentor. Det var på riktigt.

Jag konstaterar att det inte går att nog uppskatta vad Musik i Syd gör för jazzen i Skåne (och Kronoberg). Jag vill också poängtera att utan jazzlinjerna på våra folkhögskolor, typ Fridhem i Svalöv, samt de kommunala musikskolorna, är en förutsättning för att den mindre kommersiella musiken, den som skapas utifrån känsla och inte dollartecken, ska överleva och växa.

Kolla gärna in Musik i Syds hemsida och missa framför allt inte Musik i Syd Channel. Där hittar du konsertupplevelser, reportage, intervjuer, festivalnedslag och annat material från många av de miljöer som Musik i Syd är engagerade i.

Stort tack Mats Holtne. Stort tack Musik i Syd.

Bobo Stenson solokonsert

Intervjun med Bobo Stenson