Den 5 maj var det dags för skivsläpp. På skivdiskarna, webbutikerna och på diverse streamingtjänster presenterade Magnus Öström Group sin fjärde platta. Arvet från de tidigare skivorna och det svenska jazzsoundet är glasklart. Det är glatt och proffsigt men lämnar samtidigt lyssnaren till eftertanke. A Room For Travellers är vad den heter. En resa, både rent fysiskt men även en resa i det inre.
Trummisen och kompositören Magnus Öström spelar i flera olika konstellationer och far land och rike runt och bjuder på trumspel i världsklass. Senast igår lirade han med Lars Danielsson Libreto på Redhorn Jazzfest I Uppsala, en helt ny festival. Och senare väntar gig med Rymden.
På tisdag den 9 maj äntrar han dock scenen på Fasching i Stockholm med ”sitt eget” band. Och då lär det bli åka av. Som alltid blir bra plattor, av kalibern som A Room For Travellers är, ännu bättre live. Magi skapas när man fysiskt kan se spelglädjen samtidigt som man kan njuta av improvisationer. Och improvisation är något som Magnus Öström bemästrar till hundra procent.
Skivan då? Jodå. Magnus Öström är på resande fot och bjuder in alla och envar till en resa ut i världen och samtidigt till det inre. Skivan är också en vädjan till respekt för miljön.
Magnus förhoppning är, enligt ett pressmeddelande, att albumet kan bli en plats för lyssnaren att resa till, och att resa i ett oändligt rum. Tanken är att musiken ska få lyssnaren att försöka förstå sig själv och sin omgivning på ett djupare plan.
Men mest av allt är skivan ett inlägg i miljödebatten vilket bland annat tydliggörs i titlar som Ocean och Pacific. Han vill att lyssnaren ska leva i nuet och se naturen och oceanerna som en del av en själv och vara ödmjuk för livet och det levande.
De sex låtarna på plattan är häftiga. Det är modernt och lekfullt och emellanåt skymtar fusionjazz som blandas med det svenska jazzsoundet. Lite ambient blir det också i den lika vackra som häftiga On the High In My Life.
Skulle någon spela en av låtarna utan att jag visste vem som lirade så hade jag genast sagt att det var svensk jazz. Och bra sådan.
Förutom Magnus på trummor hör vi Daniel Karlsson (Oddjob) på piano och keyboards, Andreas Hourdakis (som bland annat gått på Fridhems Folkhögskola i Svalöv utanför Landskrona) på gitarr och Thobias Garbielson (Ane Brun, Mari Boine och många många fler) på bas.
Naturligtvis kan du lyssna på skivan på nätet. Jag tycker dock att du ska köpa skivan, såväl för att ha den hemma men även för att stödja Öström och co.