Malmöfestivalen är igång sedan i fredags. Åtta dagar med musik, mat, dans och konst från hela världen på ett flertal scener, torg och parker i centrala Malmö. I år firar stadsfesten sitt 40-årsjubiléum.
Jag var där igår, lördag, och mjukade upp med en öl och kenyansk musik. Odd Okoddos sång, uppbackad med slagverk, xylofon och elektroniska rytmer, försatte oss i publiken nästan i trance.
På bästa festivalmood lämnade jag Malmöscenen och vandrade vidare till GA-torg där jag stoppade i mig en matbit och sedan styrde stegen till Jazztältet i Raoul Wallenbergs park.
På slaget 21:00 presenterade en representant för Jazz i Malmö kvällens band: kvartetten Funky Malmö. Robert Tjäderkvist på Rhodes, Magnus Lindeberg på elgitarr, Mats Ingvarsson på bas och Rasmus Kihlberg på trummor.
Redan med första låten, skriven av Mats Ingvarsson, satte gänget ribban för kvällen. Funk med högsta möjliga energiinnehåll.
Jazztältet var packat med folk och stämningen nådde snabbt kokpunkten. Jag fick ganska omgående ta av mig hoodtröjan, för jag blev varm som under ett gympass. “Här hade vi tänkt spela en ballad, men vi hoppar över den”, sade Mats Ingvarsson mellan två låtar, så bandet körde vidare med ytterligare en jazzfunklåt med högt tempo.
Det blev under kvällen flera låtar av Wayne Shorter, bland annat berömda Footprint, och en låt av bluesgitarristen Arthur Adams, Love And Peace, som hade en lysande karriär som bland annat studiomusiker.
Jag har sett Robert Tjäderkvist och Magnus Lindeberg live flera gånger förut när de har spelat med afrojazzbandet Konkarong. Magnus är skön att se. Han spelar med hela kroppen, går ner på huk, gungar hit och dit, grimaserar. Han blir verkligen ett med musiken.
Men den här kvällen var han i sitt esse! Han rev av solon som höll världsklass. Alla hade sina solon som var lysande. Jag fick en ny bild av Robert. Jag är ju van vid att höra hans Zawinulinspirerade tangentlir. Under den här konserten visade han en annan sida, med minst lika bra improvisationer.




Under andra set kunde tre unga åhörare, en kille och två tjejer, inte hålla sig längre. De bara måste upp och dansa – och det gjorde de med besked! Framförallt killen.
Det var över huvud taget många unga ansikten i tältet, vilket man inte brukar se på jazzkonserter. Där dominerar gråskalan på skalperna. Så, Jazz i Malmö, ett stort tack till er för att ni arrangerar konserterna i Jazztältet. Det är ett briljant sätt att föra ut jazzen till kommande generationer. Unga, som kanske inte alltid har det så fett ekonomiskt, kan nu få en inblick i jazzens förlovade tonvärld gratis.
Nedan väljer jag att lägga ut Funky Malmös tolkning av Wayne Shorters Elegant People, som var ett av de sju spåren på Weather Reports album Black Market. Jag köpte den som 18-åring när den släpptes våren 1976. Kul att höra en så annorlunda tolkning av den låten.
Jazzfesten fortsätter i Malmö
Idag söndag kan du se ETER klockan 16.30 och Dearest Sister klockan 18.00. Båda i Jazztältet.
På måndag klockan 17:00 blir det orgeljazz med Lukas Hultmans trio i Jazztältet. 18:15 spelar Konkarong på Malmöscenen och 19:00 Monday Night Big Band i Jazztältet.
På tisdag är det inte mindre än åtta jazzkonserter på Malmöscenen, Kungalundsscenen och i Jazztältet. Fanny Gunnarsson Quartet, Pawky, Perssons sexa, Makross, Vivian Buczek, Roger Berg Big Band, Queen Josephine & The Blues Trail och Soul Vacation.
Onsdag spelar Vismaya Jazz Group, Z Big Band, Soul Function och Gunhild Carling Family Band.
Torsdag kan man uppleva den nystartade gruppen Kalmarunionen och Berglund Magnusson Project.
Fredag, slutligen, spelar Almaz Yebio, Maggi Olin & Simon Petersson, People In Orbit och Landæus Trio tillsammans med två stjärngäster.
Så, gott folk, sätt er på tåget till Malmö.
Text, foto, film: CHRISTER ÅKERLUNDH