Att lyssna på jazz på Matscenen på teatern i Landskrona är alltid en positiv upplevelse. Lokalen är så liten – max ett 50-tal sittande – att man kommer väldigt nära musikerna. Det blir lätt en intim stämning. Enligt min mening passar det därför bäst med lite mer lågmäld jazz som inte jagar upp pulsen och orsakar svettningar.
Onsdagens konsert, eller jazzcafé som de kallas, var perfekt i den miljön: Fanny Gunnarssons Quartet. Ett skånskt band som bildades 2013, med Fanny Gunnarsson på piano och sång, Karolina Almgren på sopransax, Kristian Rimshult på kontrabas och Hannes Olbers på trummor. Några av musikerna träffades när de läste på Musikhögskolan i Malmö.
För kompositionerna svarar Fanny. Hennes musik brukar beskrivas som en blandning av jazz och pop. Det finns också många stämningsskapande, lite drömska, partier – ambient kanske någon skulle kalla det – som manar fram bilder, scenerier hos lyssnaren.
Onsdagens konsert var musik att blundande luta sig tillbaka och njuta av. Det enda som saknades för att maxa den avkopplande stunden var en mjuk fåtölj med fotpall och en fluffig kudde bakom nacken.
Kvartetten inledde med “Mistral” och “Somewhere”, två låtar från senaste skivan, där Fanny har inspirerats av naturen och framförallt den årstid vi är inne i nu. Hon berättade för oss i publiken att oktober, och även november, är hennes favorittid på året – två månader som de flesta nog inte sätter upp på sin tio-i-topplista. En låt hette just “October”. Fanny gillar mörkret och gillar natten och de känslor som då kommer fram. (Fanny såg själv ut som en natthimmel med sina svarta kläder med stjärnor på, vilket hon själv påpekade).
Låten “Linger”, det engelska ordet för “dröja kvar”, började som en melodislinga som bet sig fast i Fannys huvud. Hon var tvungen att försöka göra någonting med den för att bli av med den. Vid pianot fick hon till en låt och blev äntligen fri slingan i huvudet.
I botten på allt som framfördes under de två seten fanns alltid en klart komponerad melodi. Till det lades kortare improviserade solon på piano och sax. Det var ofta väldigt vackra, känslofyllda harmonier – mestadels på durtangenterna. Inte så mycket atonalt, dissonant. Ibland märktes lite skandinavisk melankoli.
Vid ett tillfälle blev det ett mer explosivt utbrott. Det var i slutet på låten “Rue du jour”, där Hannes Olbers fick tillfälle att blomma ut vid trumsetet. Låten är ett minne från de tre, fyra månader då Fanny och pojkvännen bodde i Paris och lärde känna flera musiker där. Hon fick till och med låna nyckeln till en musikers lägenhet, medan han jobbade, där det fanns ett piano. Så där kunde hon komponera denna låt.
Fannys sångtexter är personliga och utgör en viktig del av det som musiken förmedlar. Karolina Almgren följde ibland Fannys sång och pianospel, andra gånger adderade hon en andra stämma.
Gruppen har släppt fyra plattor. Debutalbumet ”Same Eyes As You” (producerad av jazzpianisten Jan Lundgren) släpptes 2014. Sedan följde ”Mirrors” 2017 (som utnämndes till Årets vokaljazz av musiktidningen Lira), EP:n ”Share Your Past” 2019 och ”Night of Stars” 2023.
Fanny Gunnarsson Quartet var avslutningen för Jazz i Landskronas första år som förening och konsertarrangör. Det har varit ett framgångsrikt år. Varje konsert på Matscenen har varit utsåld – så även onsdagens. Kvällens konsert arrangerades, som tidigare, i samarbete med Landskrona teater och Musik i Syd.
I pausen mellan de två seten presenterade den nybildade jazzföreningens ordförande Kary Persson vårens konserter i Landskrona. Det börjar med Felix Tani kvartett på Matscenen onsdagen den 26 februari.
Onsdagen den 19 mars kommer sångerskan Kristin Amparo med en pianist och basist till Matscenen, onsdagen den 30 april uppträder sångerskan Viktoria Tolstoy och pianisten Jacob Karlzon på stora scenen och onsdagen den 21 maj blir det prisbelönta Daniel Karlsson Trio på Matscenen. Läs mer på föreningens hemsida.
Text och foto: Christer Åkerlundh
Film: Kary Persson