Det ska sägas direkt. Jag är svag för frijazz. Jag är också född i början av 1960-talet vilket innebär att jag varit med i hårdrockens guldålder. Och därför blir jag extra glad när jag får en skiva som Sol Sols senaste verk, Almost All Things Considered, i brevlådan.
Bandet består av följande eminenta musiker:
- Elin Forkelid – diverse saxofoner
- David Stackenäs – gitarr
- Mauritz Agnas – Kontrabas
- Anna Lund – trummor
Jag växlar ett par ord med Elin och frågar bland annat om namnet Sol Sol.
– Sol Sol kommer från ett verk av konstnären Öyvind Fahlström, som är en gemensam inspirationskälla hos oss i bandet, säger hon
Almost All Things Considered är bandets tredje platta.
– Tidigare har vi släppt följande två: Unaccustomed Soil 2019 och What Year Is It 2022?
Skivan är väldigt varierande. Tunga tuffa partier varvas med lugna. Det är dock aldrig tråkigt. Tvärtom. Emellanåt känns det som att man lyssnar till musik som är inspirerat av kosläpp. Det är fritt och oförutsägbart och framför att med en rejäl glimt i ögat – ursäkta, örat.
Annas och Maurttz häftiga samspel är staketet som håller ihop det hela medan David och Elin löper amok när de inte funderar över livet och allt de där roliga.
Ett perfekt exempel är första låten, Elena. Lägg märke till Mauritz pumpande bas och Annas distinkta trummor. Jag gillar den där cymbalen som tickar på så häftigt. Och sedan öser de båda solisterna på med sax och gitarr så det ryker. Fantastiskt bra.
Men även om inledningslåten har det mesta att önska så tar nyfikenheten grepp om mig och jag lyssnar vidare – och fortsätter att överraskas.
Och var kommer då hårdrocken med in i bilden? Tydligast blir den för mig i titelspåret Almost All Things Considered. Där är stycken mitt i låten som jag nästan kan höra Ozzy Osborne lägga röst på medan jag nickar i takt till de tunga rytmerna.
Men detta är dock betydligt mer varierande och överraskande är Black Sabbath eller någon av de andra ikonerna. Det här är jazz – och fri sådan. Och tillbaka till det där med kosläppet – Det kommer till och med en och annan koskälla med mellan den distade gitarren och det nästan ”Coltraneska” saxsolot.
Jag vill även nämna avslutningslåten. Hello Again, Paul. Vem Paul vör eller är har jag ingen aning om men en hälsning som heter duga är det. Här är gitarren nog mer ”distad” än någon annanstans på plattan. Grymt bra avslutning.
Denna samt ett par andra plattor kan med fördel köpas via Bandcamp.
Beträffande Elin Forkelid så har hon mer musik på gång.
– Jo det är alltid fler plattor på g, säger hon och ler.
– Nästa album för mig blir med en annan, helt ny grupp som jag kallar Elin Forkelid Songs To Keep You Company On A Dark Night. Den släpps i november på min etikett Sail Cabin Records.
Till hösten kör Sol Sol en turné enligt följande schema:
- 12 september – Omnikvariatet, Uppsala (SE)
- 20 september – Rörane Studio, Hamburgsund (SE)
- 22 september – Blue Note, Dresden (DE)
- 23 september – Blue Note, Dresden (DE)
- 25 september – TBA Trondheim (NO)
- 26 september – Inderøy Jazz Forum (NO)
- 28 september – Glenn Miller Café, Stockholm (SE)
- 8 november – Älmhult Music & Arts (SE).
Samtliga foton: Fabian Rosenberg.