Four Elements – ett mästerverk i improvisation

Av Kary Persson
juni 14, 2024

Pianisten och kompositören Jacob Karlzon är en av de mest anlitade jazzmusikerna i Sverige och utomlands. Förutom sin trio så spelar han med ett stort antal andra musiker som Helge Albin, Viktoria Tolstoy, Benjamin Koppel och Lisa Bassenge bara för att nämna några. Han spelar dock inte enbart jazz. Skivan Four Elements som släpps idag, den juni  14 juni, skulle lika väl kunna hittas bland skivorna med klassisk musik – om den släpps på vinyl och/eller CD någon gång i framtiden. Jag hoppas.

Jacob sitter gärna själv vid sin flygel när han inte lirar med andra och så har han gjort i år. I februari  gick han in i Nilento Studio i Kållered och spelade in Four Elements. En platta som är något utöver det vanliga. Här ger han sig fullständigt hän till allt vad som händer i nuet.
– Inspelningen är den senaste frukten av det unika samarbete som snart spänner över två decennier mellan mig och producenten och sound-designern Lars Nilsson. Vi känner varandra väl och tilliten gör att vi både sporrar och utmanar varandra. Teamet i Nilento skapar fantastiska omständigheter att skapa i, flygeln är inte av denna värld, pianoteknikern är fantastisk och soundet i studion är helt enkelt himmelskt, säger Jacob till Jazzporten.

Det är dock inte bara fyra låtar som släpps denna dag.
– Det finns så många vägar att gå. Inspelningen av de fyra fristående delarna filmades dessutom och släpps på Nilentos Youtube-kanal i samband med att albumet släpps på alla digitala plattformar. Varje video har sin egen ljussättning som understryker känslan av respektive element. Nilento-teamet har minst sagt stor erfarenhet av denna typ av produktion eftersom de sen flera år producerar alla livestreams från Stockholms Konserthus.

Foto: Peter Floyd

Är musiken något du haft inom dig länge?
– Det är en bra fråga eftersom albumets innehåll är helt improviserad. Skapande är ju en process som pågår hela tiden, där man tar intryck av saker inom och utanför en. Albumet är ett resultat av ett slags ”Instant Composing” där kompositionerna skapas i stunden baserat på nuets förutsättningar. Musiken blir därför ett resultat av saker jag haft inom mig hela livet och impulser jag aldrig tidigare haft och detta faktum är en av alla de saker jag älskar med improviserad musik. 

Varför en skiva om de fyra elementen?
– Jag fascineras av hur nödvändiga de är för vår existens men hur kraften i dem samtidigt utgör ett hot för oss. Detta skapar en intressant dualism och dynamik och var inspiration till denna improviserade svit.

Vad betyder de olika elementen för dig?
– Elementen har ju fått sina bildliga betydelser genom årtusenden av berättande i musik, konst och litteratur. Vad som fascinerar mig är intensiteten i dem, hur de kan stå för olika sinnesstämningar och förstärka men också motverka varandra.

Detta släpps bara digitalt. Varför inte en fysisk skiva?
– Det finns en direkthet i att släppa musik digitalt utan att nödvändigtvis ta hänsyn till materialets längd och det tilltalar mig. Musiken får snabbare komma ut i världen utan att vänta på ett fysiskt produktionsled för att få ut en fysisk produkt. Kanske resulterar det i ett fysiskt album lite senare, inte minst för att göra Dan Evmarks fantastiska omslag och illustrationer rättvisa i ett större format. Vi får se.

Foto; Mats Bäcker

Kommer du att uppträda live med musiken?
– Ja. Det som är intressant för mig och förhoppningsvis också publiken är att även om sviten framförs flera gånger kommer den aldrig låta i närheten av likadant. Inspirationen och avstampet för de olika delarna kan variera varje gång, beroende på vilka associationer jag får för dagen. Det som var en värmande glöd ena dagen kan vara förtärande flammor nästa, avslutar Jacob Karlzon.

Undertecknad har haft förmånen att lyssna på skivan innan den släpptes. Och klart är att detta är ett av årets mest spännande skivsläpp. Här finns allt! Hypnotiskt vackra toner blandas med dramatik och puls. Precis som de fyra elementen, Vatten, Eld, Luft och Jord är en förutsättning för allt liv så är även denna skiva ett måste att lyssna på.

Jag minns när jag var liten och hörde Erik Saties Gymnopédie No 1 första gången. Jag var fullständigt i trance. När jag hörde Jacob Karlzons Water så infann sig en liknande känsla. Den senare har dock mer spännande och oförutsägbara svängningar och är mer vacker än sentimental. Det är kort och gott bländande vackert!

Här hittar du länkar till de olika plattformarna.
Men du kan ju börja med att kolla in videon nedan.
Sätt på dig hörlurarna och njut.

Foto i toppen; Christoph Bombart