I somras såg jag Bévort 3 när jag gästade Köpenhamns Jazzfestival och jag ska erkänna att jag inte hört talas om bandet tidigare trots att musikerna i trion är mycket välmeriterade. Det var en skön spelning som gav mersmak och häromdagen noterade jag att de släppt en ny skiva – Northbound.
Bandets namn Bévort 3 är logiskt. Trion leds av saxofonisten, kompositören och kapellmästaren Pernille Bévort.
– Northbound är vår fjärde skiva men jag har 16 album bakom mig som bandledare och kompositör, säger hon till Jazzporten.
– Den nya skivan består av 10 låtar och den är inspelad med trion i maj 2023. Musiken är inspirerad av livets föränderlighet – att inget varar för evigt. Man förlorar mycket med tiden men annat kommer till. Livet har så många facetter. Skönhet, tänksamhet, melankoli, humor, energi, hopp och allvar. Livet är lite som årstidernas skiftningar, därav Northbound, säger Pernille Bévort.
Och visst är det en fascinerande skiva. Det här är riktig triojazz. Variationen är stor. Det är lugnt ibland och emellanåt drar bandet på rejält. En riktigt bra platta väl värd sin plats i skivhyllan.
Pernille Bévort är känd för sitt livliga och fantasifulla saxofonspel, inte bara i Bévort 3 utan även i hennes andra band, septetten Radio Bevort. Hon är också med i en hel rad andra konstellationer. Bland annat som sideman i Aarhus Jazz Orchestra och Odense Jazz Orchestra. Och hon har även spelat en hel del i Sverige. Exempelvis med Monday Night Big Band och Bohuslän Big Band. Musiker som hon uppträtt med är bland annat Nisse Landgren, Randy Brecker, John Scofield och ingen mindre än Charlie Watts.
Med så bred repertoar undrar vi vad hon själv lyssnar på och blir inspirerad av.
– Jag ska faktiskt intervjuas i AllAboutJazz och de vill också veta vilka mina inspriationskällor är. Därför går jag tillbaka till gamla inspelningar som har gjort intryck och som utvecklat mig. En av dessa är ”So near so Far” med Joe Henderson och en annan är ”Lush Life” med John Coltrane. Annars har jag inget direkt favoritband. Jag lyssnar på mycket olika musik. Men mycket av min inspiration får jag när jag går på konserter vilket jag gör en hel. Jag var till exempel nyligen på en big band konsert med Janne Mark och Aarhus Jazz Orchestra. Ett fantastiskt projekt med bra musik.
Beträffande den nya skivan med Bévort 3 så har Pernille skrivit all musik själv.
– Jag har skrivit allt utom en låt på våra fyra skivor. Undantaget är den vackra balladen Theme for Ernie på skivan On Fire, säger Pernille men poängterar att alla i bandet är med i processen.
– Vi arbetar tillsammans. Jag har en hel del idéer om hur det ska låta men vi testar olika vägar och till slut så hittar varje låt sin egen form.
Bévort 3 bildades 2012.
– Men då var det andra med på bas och trummor. Det började med att jag spelade i en duo med bassisten Peter Hansen och sedan tog vi in en trumslagare. Men strax innan vår första skiva kom trummisen Espen Laub von Lillienskjold in i bandet. Och cirka 2016 ersattes Peter, som ville satsa på annat, av Morten Ankarfeldt på bas.
Vi ber Pernilla beskriva sina medmusikanter i bandet.
– Morten har den danska bastraditionen i sina ådror. Han har bland annat studerat för NHØP, Rofus Reid och Hugo Rasmussen. Han är också mycket bred i sitt musicerande. Förutom rak och modern jazz så spelar han fusion, funk, brasiliansk musik, pop, blues och folkmusik.
Han har levt på sitt basspel de senaste 25 åren och har spelat med artister som Mads Mathias, Jacob Fisher, Bernardo Aguiar, Tom Hagans, Doug Raney, Sinne Eeg, Jesper Thilo, Paulo Moura, Zé Paulo Becker, James Harman, Peter Rosendal, Nikolaj Bentzon och Christina von Bülow. Förutom att han uppträtt i Danmark och Europa så har han spelat i Ryssland, Japan, Thailand, Kina, Brasilien och Argentina.
– Espen Laub von Lillienskjold är född i Hjørring 1982. Redan i unga år fick han ögonen på sig. Han var bland annat ryggraden i Klüvers Big Band, nuvarande Aarhus Jazz Orchestra. Detta ledde till att danska musiker som Willy Egmose, Nikolaj Bentzon, Christina Dahl, Jesper Lundgaard och Jacob Fischer engagerade honom. Men även band utomlands ville ha hans tjänster, som Lillian Boutté, Phil Parnell och Matthew Herbert Big Band.
Pernille Bévort har som vi skrivit tidigare många järn i elden. Vi ber henne berätta.
– Min andra grupp är septetten Radio Bévort. Vi är fyra blåsare och vi har en rytmsektion bestående av piano, trummor och bas. Det skapar ett speciellt sound med många nyanser och uttrycksmöjligheter. Det är jag som skriver musiken till detta band också och den senaste skivan, BLIK, släpptes 2020.
Dessutom är jag fast medlem i Maluba Orchestra, en 13-mannaorksester som leds av Marilyn Mazur, Fredrik Lundin och Kasper Bai. Gruppens första skiva vann Danish Music Awards Jazz i november 2020.
Jag är även med i Malmöbandet Monday Night Big Band. Där har jag varit första tenorsaxofonist sedan 2016. Vi spelar regelbundet i Malmö och turnerar en del i Sverige. Vi har faktiskt en skiva på gång.
Sedan spelar jag med sextetten Sisters of Jazz med den svenska sångerskan Anna Pauline Andersson i spetsen. Det är ett projekt där vi vill lyfta fram jazzens glömda kvinnliga profiler. Vi har precis släppt en skiva som heter The hidden ladies of Jazz.
Frågan är då om man får se henne med Bévort 3 i Köpenhamn på festivalen även i år.
– Det vet jag inte ännu. Det är en djungel minst sagt. Men jag hoppas att det blir något.
Och det hoppas undertecknad också.
Läs mer om Pernille på hennes hemsida. Där kan du läsa om alla banden och var samt när de spelar live. Adressen är www.pbevort.dk.
Fotot i toppen: Jørgen Nielsen.