Den legendariska brasilianska jazzfunk-trion Azymuth var tillbaka i Europa och den 16 maj intog denna kväll jazzklubben Fasching i Stockholm. Med sig hade de det unga stjärnskottet Bruno Berle som förband. Bandet, som sedan 70-talet skapat en helt egen ljudbild genom att blanda jazz, funk och samba – det de själva kallar samba doido, alltså ”galen samba” – visade ännu en gång varför de räknas som en av Brasiliens mest inflytelserika grupper.
Azymuth bildades i början av 70-talet i Rio de Janeiro av José Roberto Bertrami på keyboard, Alex Malheiros på bas och Ivan ”Mamão” Conti på trummor. Deras internationella genombrott kom med albumet Light as a Feather från 1979, där låten Jazz Carnival blev en global klubbhit.
Under 70- och 80-talen var de starkt förankrade i den gyllene eran av brasiliansk populärmusik (MPB) och samarbetade med namn som Jorge Ben, Milton Nascimento, Tim Maia, Elis Regina och Marcos Valle. Genom åren har de släppt över trettio album och påverkat inte bara jazz- och funkscenen, utan även den globala elektroniska musiken. De har jobbat med bland andra Madlib och Jazzanova, och remixats av producenter som Theo Parrish och Ron Trent.
Efter att Bertrami gick bort 2012 och trummisen Ivan Conti avled tidigare i år har bandets arv förts vidare av den ständigt drivande basisten Alex Malheiros. På Fasching hade han med sig Kiko Continentino på keyboard, som bland annat spelat med Milton Nascimento och Gilberto Gil, samt trummisen Renato Massa som tidigare turnerat med Marcos Valle och Ed Motta. Den nuvarande trion visade tydligt att Azymuths energi och musikalitet lever i allra högsta grad.
Det blev en kväll fylld av rytmer, sväng och känsla. Publiken var helt med på noterna, och det tog inte lång tid innan nästan ingen satt still. Fötter dansade, folk sjöng med, och det blev tydligt att brasilianska musiker har en rytmkänsla som är något alldeles extra.
Vi fick höra flera av bandets största låtar, bland andra Jazz Carnival, Dear Limmertz, Partido Alto, Linha do Horizonte och Voo Sobre o Horizonte. Alla framfördes med sån precision och inlevelse att man för ett ögonblick kunde glömma både tid och rum. Dessutom bjöds det på smakprov från deras nya album Arabutã.
Med över 50 år av musik bakom sig visar Azymuth att de inte bara är en del av historien, utan också har mycket att säga i nuet. Det blev en kväll att minnas på Fasching – ett möte mellan då och nu, där varje ton bar på både känsla och tyngd.
Text och bild
Rickard Malmsten