Mycket av den svenska jazzen lutar sig mot den nordiska jazztraditionen. Men det gör inte Lars Beijbom och hans band Orchestra Six. De flirtar istället vilt med amerikanska tongångar. Deras skiva The Boys And I, släpptes i fredags och Jazzporten var på releasespelning på Mejeriets Jazzterrass i Lund.
Det är tungt, fräckt och det svänger rejält på plattan. Häftiga trummor, bas och klaviatur lägger grunden för de tre blåsarna som lyfter allt till en hög internationell nivå. Bakom låtarna och arrangemangen står trummisen Lars Beijbom.
– Jag har alltid haft en förkärlek att ha minst tre blåsare, det får gärna vara fyra eller fem också. Men minst tre. Då blir möjligheterna stora. Med tre blåsare öppnar sig helt andra klangmöjligheter som alltid har tilltalat min skrivarsida, säger Beijbom och utvecklar.
– Det ska vara en i varje familj. Så som vi har nu. En trumpet, en tenorsax och en trombon. Trumpeten tar hand om det övre, tenoren kan ligga rätt högt men emellan och trombonen emellan och lite lägre. Det blir som att ha tre olika färger.
Lars Beijbom tycker inte det är konstigt att han som trummis spelar skapar musik som bygger på mycket blås.
– Det är skitkul att spela men jag insåg ganska redan i tonåren att jag inte ville zooma in på att bara spela utan även skriva musik. Och detta har jag levt på i 50 år, att arrangera för både mina egna band som andras. Till och med symfoniorkestrar. Det enda jag inte varit inne på är dansbandsmusik.
De nordiska, ibland vemodiga, tongångarna i all ära. Här är det mer åt jazz kombinerat med funk och tänker man på jazz och funk med blås så dyker ju Nils Landgren upp i tankarna.
– Ja det är ju i kubik. Han har renodlat detta i sitt band.
Och så är det. En stilla fråga som undertecknad ställer sig är varför det inte finns mer av detta som kommer ut vitt och brett.
Förutom Lars Beijbom så är följande musiker med på skivan. Robert Tjäderkvist på keyboard, Göran Schelin på bas, Ola Åkerman på trombon, Fredrik Davidsson på trumpet och Inge Petersson Lindbäck på sax. Det är den andra plattan som Lars Beijbom släpper med samma gäng. Den förra släpptes för nio år sedan.
– Jag kände att nu är det fan i mig dags för en ny, säger han och skrattar.
På spelningen i Lund, vilken arrangerades av Musikföreningen Plektrum, ersattes dock några musiker. Lars Søberg Andersen spelade trumpet med bravur och Nikolaj Bentzon gjorde ingen besviken bakom keyboarden.
– Ja, det var rejält häftigt. Alla gjorde precis allt. Det var häftigt och kul, säger Lars Beijbom och undertecknad skriver under på allt.
Nu är det ju så att det går att lyssna på skivan på Spotify. Jag tycker dock att denna skiva är så bra att den hör hemma i skivhyllorna hos såväl jazz- som funkälskare. Och gillar du både jazz och funk så är detta en tiopoängare.
– Man kan vända sig direkt till mig. Alla kontaktuppgifter ligger på vår Facebooksida. Men man kan även köpa låt för låt eller hela skivan via Itunes och vi har även med den på våra konserter.
Att vänta på att köpa på en spelning kan ta sin tid.
– Var vi spelar nästa gång vet jag inte. Vi jobbar på en norrlandsturné till våren. Det är så jäkla bra där uppe för där är fem klubbar i grunden som samarbetar bra med en producent. Man kan knappast åka så långt upp för ett gig. Får man ett av gigen så brukar producenten kunna sy ihop så att det åtminstone blir dom fem.
Så det är bara att kontakta Lars och så får du ett gott snack också. Lars Beijbom är en hyvens prick. Här är en länk till Facebooksidan.