Jag har haft den fantastiska förmånen att få bo och jobba som Jazzmusiker och kompositör i fem kontinenter varav jag senast bodde i metropolen Hong Kong.
Tidigare bodde jag och min fru i Australien där jag fick ett kontrakt att jobba på en jazzklubb i Hong Kong under två veckor. Vi tyckte att staden var så spännande att vi bestämde oss för att stanna i ytterligare två veckor men vi blev båda så kära i staden att det blev ytterligare 12 år.
Detta var en otroligt spännande tid och som en gömd juvel för en musiker. I dom flesta stora städer i världen lyser jazzklubbarna med sin frånvaro och antalet musiker överskrider lätt ställen att spela på men i Hong Kong var det tvärt om. Jazz ansågs som en trend och olika caféer och restauranger ville ha jazzmusiker som uppträdde hos dom. Att ha 10 spelningar på en vecka var inte ovanligt då man ibland kunde ha två till tre spelningar på en fredag eller lördag.
Det var en relativt liten skara jazzmusiker även då utbudet var stort och musikerna som bodde där kom från hela världen. Dels beror detta på att det var komplicerat att få arbetstillstånd samt att det är en av världens dyraste städer för boende med mera.
Jag fick även förmånen att skriva mycket musik under denna till olika projekt för TV och Radio samt att jobba som studiomusiker. Jag hade vid denna tid också ett nära samarbete med det svenska konsulatet där jag anordnade olika musikkvällar och varje år tog vi över svenska artister som gästade med mitt band. Några av dessa fina musiker var Magnus Lindgren, Rigmor Gustafsson, Max Schults, Fredrik Noren, Erik Söderlind, Anders Bergcrantz, Peter Asplund, Ulf Wakenius och Nils Landgren.
Efter tolv år i denna fantastiska stad flyttade vi tillbaka till Stockholm med våra tre barn för att starta ett nytt kapitel i våra liv. Då vi frekvent åkte tillbaka till Asien och Hong Kong märkte vi tydligt att det blev förändringar i staden inte minst med stora protester med över två millioner människor som protesterade för att Kina skulle ta tillbaka staden som under 100 år tillhörde Storbritannien.
Under pandemin hade staden också väldigt hårda restriktioner vilket ledde till att livemusik var avstängt i två år vilket i sin tur bidrog till att dom flesta utländska musiker som bodde i staden flyttade.
Än i skrivande stund har tyvärr livemusiken inte återhämtat sig. Jag har kontinuerlig kontakt med mina vänner som fortfarande bor i staden som säger att framtiden är svår att förutse men som tur är har livemusiken sakta börjat hitta sin väg tillbaka i denna gyllene stad.
Av Rickard Malmsten