Den legendariske gitarristen Scott Henderson är för närvarande på en omfattande turné i Europa och den 17 mars gästade han en fullsatt Fasching Jazzklubb i Stockholm. Det var en kall och regnig dag, men detta märktes inte i den varma lokalen.
Scott slog igenom på 1980-talet med sin unika spelstil och har sedan dess inspirerat många av dagens gitarrister. Han anses vara en av de främsta gitarristerna och kompositörerna inom jazzfusion. Scott är mest känd för sitt band Tribal Tech men har också spelat med grupper som Chick Corea Electric Band, Jean-Luc Ponty och Zawinul Syndicate.
Jag hade den stora äran att studera med Scott på Musicians Institute på 1990-talet och vi har haft en bra kontakt sedan dess. Vid ett tillfälle bjöd jag in Scott och hans trio med Jeff Berlin och Dennis Chambers för att uppträda i Hongkong.
Scott är född och uppvuxen i Florida och hans tidiga influenser inkluderar Jimmy Page, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore och hans favoritbluesgitarrist Albert King. Under sin karriär har Scott tilldelats många priser, inklusive Best Guitarist och Best Electric/Jazz-Rock/Contemporary Group/Artist i Jazz Times samt utnämnd av Guitar World honom till den främsta jazzgitarristen.
Konserten var minst lika bra som förväntat. Scott närmar sig 70 år, men både hans spel och personlighet är tidlösa och på scenen känns han fortfarande ungdomlig. Med i gruppen fanns Romain Labaye på bas, Archibald Ligonniere på trummor och gitarristen Lina Mastalska gästade trion med några låtar. Mycket av materialet som framfördes var från det senaste albumet ”Karnival”, men det bjöds även på några öronhängen från Tribal Tech, Weather Report och standards.
Energi och entusiasmen på scenen var magisk, även om detta var den 31:a spelningen på turnén. Det märktes att Scott var glad över att vara tillbaka på Fasching, där han spelat otaliga gånger under sin karriär. Det blev även stundtals underhållande standup mellan låtarna av Scott.
Konserten öppnades med Miles Davis låt ”All Blues” från det ikoniska albumet ”Kind Of Blue” och avslutades med Herbie Hancocks välkända låt ”Watermelon Man” i ett välarbetat arrangemang. Höjdpunkterna för mig var en av mina favoritkompositioner ”Face First”, komponerad av Scott, samt titelspåret på det nya albumet ”Karnival”. Det är fantastiskt att höra en musiker av denna kaliber som fortfarande utvecklas musikaliskt, och varje ton man hör kommer verkligen från hjärtat.