Den 11 oktober släpps Mathias Landaeus nya skiva Spirit. Förutom att Mathias spelar flygel så hör vi Oliver Lake, som även komponerat låtarna på skivan, på saxofon samt Kresten Osgood på trummor. Och det ska sägas direkt att detta inte är skivan du ska sätta på om du vill ha en liten romantisk stund med tända ljus och din käresta vid din sida. Det är inte heller plattan du dansar till. Spirit ska du sätta på när du sitter i lugn och ro och har cirka 80 minuter över i en skön fåtölj och något ordentligt i stereoväg att spela skivan på. Anledningen till att jag skriver 80 minuter är att du ska lyssna på den två gånger.
Första gången lyssnar du ordentligt och funderar på vad det är du hör och andra gången lyssnar du och njuter. Sedan blir skivan bättre och bättre för varje gång den snurrar på skivtallriken. Noterbart är att den finns på såväl vinyl som CD.
Tidigare i vår hörde jag Mathias Landaeus live då han spelade tillsammans med Cornelia Nilsson på trummor och Johnny Åman på bas. Samarbetet med Lake och Osgood är dock längre sedan, närmare bestämt 2017.
– Kresten Osgood introducerade mig för Oliver Lake som jobbade på Krestens workshop ”Jyderup Accordeon Traef” i Danmark. Oliver tackade ja till att spela en konsert med oss på Underground, säger Mathias till Jazzporten.
Ni har spelat in skivan live 2017. Hur kan det komma sig att skivan släpps först nu?
– Det tog lång tid innan vi lyssnade igenom materialet. Vi spelar rutinmässigt in många konserter på Underground, och det mesta blir liggande på en hårddisk.
Spelade ni in mer än det som är på skivan?
– Ja, det finns några låtar till från konserten.
Hur gjorde ni urvalet?
– De tre första spåren består av hela andra set i en följd. Låten Bonu spelade vi i första set. Resten av materialet är också bra, men det här urvalet sitter ihop och känns som en naturlig platta.
Varför spelade ni in live?
– Det är ett sätt att dokumentera musiken som uppstår i nuet. Fokus ligger alltid på att spela en konsert, och att det spelas in är bara en bonus.
Blir det inte mycket efterarbete i studion?
– Nej. Musiken är ju inspelad och klar. Den ska bara mixas och mastras.
Är någon av dina tidigare plattor inspelade live?
– Ja. ”House of Approximation” och ”The Music of Anders Garstedt” – den senare också inspelad på Underground. Ytterligare ett par plattor har jag spelat in med publik i studion. Det är inte så stor skillnad på själva spelandet om man är i studio eller på en scen, men publiken gör att det blir en annan typ av energi. Jag gillar båda.
Titelspåret Spirit känns på något vis afrikanskt och det har väl med den speciella inledningen att göra. Är jag rätt på det?
– Oliver Lake är ju African-American och det afrikanska kulturarvet tar på ett självklart sätt stor plats i hans konstnärskap.
Blir det något skivsläpp någonstans?
– Ja, på Underground på Mejeriet i Lund den 11 oktober. Då ska jag och Kresten spela med Lars-Göran Ulander och Underground gästas även av Linnea Henriksson samma kväll.